Hoe kies je de juiste kleur voor je website?
Simpel! Dat doe je niet. Natuurlijk kies je een kleur. Maar je kiest geen kleur voor je website alleen. Je maakt een kleurenpalet voor je merk, voor je hele branding.
Kies niet 'gewoon een kleur die je mooi vind' voor je website
Je scrollt door Pinterest, inspiratie opdoen voor je nieuwe website en denkt: “Ooh, die blauwtint is mooi!”
Daar gaat het mis! Inspiratie opdoen op Pinterest is goed. Raad ik je zelfs aan. Maar je moet op Pinterest de kleuren los zien van het design.
En op het moment dat jij met je website aan de slag gaat, heb je hopelijk al een huisstijl vastgelegd.
Kies kleuren die passen bij je merk
Dit is echt een belangrijk onderscheid wat je moet maken. Een website is slechts een onderdeel van je merk. Een van de manieren waarop jij je merk zichtbaar maakt.
Andere visueale uitingen kunnen zijn:
- Visitekaartjes
- Social media berichten
- E-mailhandtekening
- Facturen & offertes
- Verpakkingen
Als je alleen denkt aan je website, mis je het grotere plaatje. En dat betekent dat je straks een website hebt die mooi is, maar misschien niet aansluit bij de rest van je uitingen. Of de kleur, gekozen voor je website, blijkt totaal niet geschikt voor je andere communicatie uitingen.
Zo pak je het wél aan!
Stap 1: Definieer je merk
Wie ben je? Wat voor gevoel wil je overbrengen? Ben je betrouwbaar en professioneel? Creatief en speels? Luxe en exclusief?
Stap 2: Vertaal je merkidentiteit naar een kleurenpalet
Er bestaat een uitgebreide filosofie achter kleurgebruik. Interessant om je in te verdiepen én te uitgebreid om hier helemaal uit te leggen. Het komt erop neer dat kleuren emoties oproepen.
- Blauw staat bijvoorbeeld voor vertrouwen (niet voor niets veel gebruikt door bv banken)
- Groen voelt natuurlijk en rustgevend
- Oranje is energiek en toegankelijk
- Zwart is luxe en tijdloos
Ga dus voor een hoofdkleur die past bij je branche, doelgroep en uitstraling.
Stap 3: Maak van 1 hoofdkleur een kleurenpalet
Een kleur alleen is niet genoeg. Je hebt een heel palet nodig om variatie en diepte te creëren. Neem je hoofdkleur en voeg toe:
- Een lichtere variant (voor achtergronden)
- Een donkere variant (voor tekst of accenten)
- Een neutrale kleur (grijs, wit of crème)
- Een complementaire accentkleur
Stap 4: Test de kleurenpalet op verschillende plekken
Probeer je gekozen palet op verschillende manier uit. Werkt het als visitekaartje? Check! Werkt het als factuur? Check! Hoe ziet een rijtje IG-posts eruit? Check!
Werkt het niet? Terug naar de tekentafel!
Het resultaat? Herkenning!
Nu ga je consequent overal dezelfde kleuren gebruiken. En daardoor ontstaat er herkenning. Mensen gaan jouw kleur associëren met jouw expertise. Je merk, met herkenbare kleuren, nestelt zich in het hoofd van je klanten en bezoekers. En dat is wat je wilt.
Dus, kies nooit meer zomaar een leuke of trendgevoelige kleur voor je website. Maar zorg voor een onderbouwde keuze, die écht past bij je merk.
Heb je hulp nodig bij het bepalen van je merkidentiteit én het vertalen naar een website die écht bij je past? Laten we eens kletsen!