Richtlijnen voor een goede webtekst

Goede content kan je online maken of breken. Maar voor het schrijven van een goede webtekst geldt: makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat niet alleen om de inhoud. Lezers zoeken een totaalplaatje dat klopt. Ze hebben vaak de keuze uit tig andere websites waar, grotendeels, dezelfde informatie te vinden is. Zorg er dus voor dat ze op jouw website blijven!

Daar heb je hem al, makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe pak je die vluchtige aandacht?
Er gaat tijd zitten in het schrijven van een goede tekst. En er is een beetje kennis nodig.

Hierbij mijn tips voor het schrijven van een webtekst waarmee bezoekers zeker blijven hangen.

Zoals ik al zei. Een sterke webtekst kan je website maken of breken. Dus ga ermee aan de slag.

1. Belangrijke informatie eerst

Je wilt je doelgroepen grijpen en vasthouden. Dat doe je niet door eerst over koetjes en kalfjes te schrijven, of met een introductie die afwijkt van de zoekopdracht. “Save the best for last” is vaak waar. Maar niet als het aankomt op webteksten. Je webtekst is ook geen zoekplaatje. Geef je bezoekers gewoon direct waar ze naar op zoek zijn.

2. Schrijf voor je doelgroep, niet voor Google

De tijden dat we Google moesten pleasen zijn voorbij. Als je doelgroep blij is met je teksten, is Google dat ook. Onthoudt dus voor wie je schrijft en pas je tone of voice aan.

3. What’s in it for me?! De voordelen voor je lezer

Bezoekers zijn (vaak) op zoek naar een oplossing voor een probleem. En daar zoeken ze een oplossing voor. Vertel je lezers dus welk probleem jij op lost op welke manier je dat doet. Oftewel, focus niet teveel op eigenschappen, maar leg de focus op de voordelen die jij of je product te bieden heeft.

4. Goede webteksten zijn kort en krachtig

Want hoe lang is een goede webtekst eigenlijk? Ik hanteer de stelregel: Zo kort mogelijk, maar niet korter. Tijd en aandacht online is kostbaar. Bedien je doelgroep met nuttige informatie. Laat hierbij geen informatie achter wegen en voorkom herhaling. Dat is zonde van de tijd & aandacht.

5. Bouw je webteksten op met duidelijke (sub)titels

Websites & blogs worden vaak eerst gescand, om zo de relevantie te bepalen. Tijdens dit scannen ligt de focus op titels, subtitels en afbeeldingen. Met de juiste titels overtuig je de lezer dat jouw tekst precies de informatie biedt waar ze naar op zoek zijn.

6. Slogans zijn passé

Verstop je zelf niet in de Slogan-massa met een ‘grappige’ slogan. Een slogan draagt meestal niks bij aan de ‘What is in it for me’-vraag en is dus niet waar je lezers naar op zoek zijn. Highlight liever je USP’s zonder poespas, daarmee laat je veel beter zien wat jij de lezer te bieden hebt.

7. Maak je webteksten mooi

Want inhoud is belangrijk, maar als je alles achter elkaar aan propt en geen witregels gebruikt en je alinea's niet duidelijk definieert en onnodig lange zinnen maakt is het écht heel erg moeilijk en vervelend om een tekst te lezen, laat staan begrijpen.

Zie je wel,

8. Vergeet de CALL TO ACTION niet

Elke tekst heeft een doel. Vergeet die niet uit te lichten en maak het supermakkelijk om deze ook uit te voeren. Zonder afleiding.

Dit vinden we fijn lezen

  • Opsommingen met bullets
  • Korte zinnen, in korte alinea's, met veel witruimte
  • Een template dat niet te breed is. Je moet je hoofd niet hoeven draaien om de tekst te lezen.
  • Een goed leesbaar lettertype.
  • Scherp contrast tussen de tekst & de achtergrond
  • Heldere koppen & subkoppen
  • Begeleidende afbeeldingen
  • Contrasterende tekstvakken
Laura

Laura