BEKIJK MEER

Hoe maak je een goede contentkalender?

Een goede contentkalender in 5 stappen!

Geen last-minute-socialmedia-stress! In plaats van stress geef jij je doelgroep sterke content, op vooraf bepaalde tijden. Als dat is wat jij wilt, is een contentkalender wat je nodig hebt. Wil jij ook gaan plannen met een contentkalender? Dit stappenplan helpt jouw bij het plannen van al je communicatie-uitingen in 5 stappen.

Een contentkalender vertelt precies wat, waar & wanneer te posten op je Social Media.
Klinkt ideaal toch?!

Maar, die contentkalender komt er niet vanzelf.

Wil jij ook gaan werken met een contenkalender, maar weet je niet waar je moet beginnen. Of ben je al begonnen, maar wil je meer teamleden bij het proces betrekken? Zo pak je het aan!

In dit stappenplan voor een contentkalender probeer ik je te helpen met het proces. Heb je na het lezen van het stappenplan voor de contentkalender toch nog vragen? Neem dan even contact op. Ik help je graag verder.

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een hulpmiddel bij het plannen & organiseren van al je (zakelijke) communicatie-uitingen.

Je geeft aan welke content je wil verspreiden. Waar en wanneer je dat wil doen. En niet te vergeten wie er verantwoordelijk is.

Door dit in één overzicht te zetten, maak je je contentplanning duidelijk & overzichtelijk. . Zo weet jij, en wanneer van toepassing; je team, precies wat er moet gebeuren en wie dat moet doen. Geen stress, maar overzicht! Én sterke content natuurlijk.

Voor veel bedrijven heeft dit vooral betrekking op Social Media. Ik weet niet hoe het voor jullie is, maar ik denk bij mijn marketing (nog) niet aan spotjes op de radio, tv-commercials of advertenties in magazines.

Gevulde contentkalender in beeld
Gevulde contentkalender in beeld

Stap 1 Contentkalender: Brainstorm

Een gevulde contentkalender begint met content-ideeën. Zonder ideeën zijn we snel klaar met het vullen. Te snel. 

En goede ideeën hoef je niet alleen te bedenken. Werk je met een team, plan dan een brainstormsessie met elkaar. En kijk verder dan je directe collega’s. Nodig ook mensen uit van andere afdelingen. Zij kunnen je waarschijnlijk dingen vertellen over de organisatie die je nog niet wist.  Bovendien kijkt en denkt iedereen anders tegen zaken aan, waardoor je elkaar tijdens een brainstorm creatief versterkt.

Werk je alleen, als zelfstandige. Plan dan die brainstormsessie met jezelf. Zoek de inspiratie op. Kijk bijvoorbeeld bij concurrenten wat ze online doen. Wat doen zij wat je aanspreekt, maar leg ook vast wat je niet aantrekkelijk vindt. En kijk verder dan je directe concurrenten, zoek het ook eens in een compleet andere branche.
Het gaat erom dat je onderwerpen & thema’s vind die passen bij jou. Je bent niet op zoek naar posts om één op één te kopiëren. 

Waar ga je over brainstormen?

Als je weet wat jouw doelgroep bezighoudt, dan kan je daarop inspelen. Heb je al een communicatiestrategie? Neem deze dan als uitgangspunt. Heb je deze nog niet? Begin de brainstormsessie dan met de volgende vragen:
– Wie willen we bereiken?
– Wat houdt deze groep bezig?
– Wat vinden ze leuk?
– Op welke manier kan ik mijn doelgroep helpen?

Stel ook  vast wat belangrijke onderwerpen zijn voor –  & kwaliteiten van jouw organisatie. Laat deze onderwerpen terugkomen in je communicatie. 

Maak een onderverdeling van je content-onderwerpen

Wees veelzijdig in je content aanbod, zonder dat je jezelf verliest. Als hulpmiddel kun je je onderwerpen onderverdelen in de volgende categorieen:

  • Informatief
  • Entertainment
  • Promotie & actualiteiten

Stap 2 Contentkalender; Bepaal welke rubrieken passen bij jou

In deze stap ga je bepalen welke rubrieken jij in gaat zetten om je doelgroep te bereiken. Onder een rubriek verstaan we het soort post, in welke vorm wordt deze gegoten. 

Voorbeelden van rubrieken zijn bijvoorbeeld:

  • Artikel
  • Vlog
  • Foto
  • Video
  • Infographic
  • E-boek
  • Nieuwsbrief
  • Veelgestelde vragen
  • Klantcasus
  • Behind the scenes

In deze stap heb ik voor mezelf ook direct bepaald welke onderwerpen goed passen bij welke categorie. 

Een voorbeeld:

Met #ljkuipers richt ik me op 4 hoofdonderwerpen: Webdesign, website hulp, huisstijl ontwikkeling en contentplanning & -creatie. 

Deze onderwerpen kan ik goed in de spotlight zetten met artikelen, foto’s, infographics, klantcasussen en veelgestelde vragen.  Behind the scenes & vlogs zet ik veel algemener in. Echt een inkijkje bij mij, op mijn werkplekje, in de pauze. 

Zo kom je er in deze vroege fase of een rubriek die je hebt uitgekozen wel écht toepasbaar is voor jou.

Een voorbeeld

Met #ljkuipers richt ik me op 4 hoofdonderwerpen: Webdesign, website hulp, huisstijl ontwikkeling en contentplanning & -creatie. 

Deze onderwerpen kan ik goed in de spotlight zetten met artikelen, foto’s, infographics, klantcasussen en veelgestelde vragen.  Behind the scenes & vlogs zet ik veel algemener in. Echt een inkijkje bij mij, op mijn werkplekje, in de pauze. 

Zo kom je er in deze vroege fase of een rubriek die je hebt uitgekozen wel écht toepasbaar is voor jou.

Stap 3 Contentkalender; Bepaal welke kanalen je gaat inzetten

Als het goed is weet je nu wie je wilt bereiken en in welke vorm je dat gaat doen. De volgende belangrijke vraag: waar ga je je content verspreiden?

Het juiste kanaal vinden is belangrijk. Als jij ergens anders bent dan je doelgroep, is alle moeite voor niks.

Denk in ieder geval aan de volgende kanalen:

  • website
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • TikTok
  • Youtube
  • Twitter
  • Pinterest
  • E-mail

Wees eerlijk en praktisch. Als je geen video’s op de planning hebt, kun je Youtube & TikTok wel afstrepen. Maar let op; Als je doelgroep heel veel tijd doorbrengt op deze kanalen, zul je daar op in moeten spelen.

Geef natuurlijk in je contentkalender aan voor welk kanaal een post bedoelt is.

 

Stap 4 Contentkalender; Bepaal het juiste moment om te posten

Eerst even samenvatten. Je hebt in beeld voor wie je gaat posten, in welke vorm je dat gaat doen en op welke kanalen je dit gaat doen.

Nu is het tijd om het moment te bepalen. Onderzoek hiervoor wanneer je doelgroep online is. 
Hoe?!

  • Als je Google Analytics gebruikt kun je in ieder geval eens kijken op welke momenten je website wordt bezocht. 
  • Heb je een seizoensgebonden dienst of product?
  • Gaat je doelgroep naar school of werk? Dan is tijdens deze uren misschien niet optimaal.

Google ook op wat nu de beste tijden zijn om te posten. Er zijn namelijk voldoende organisaties te vinden die dit voortdurend moniteren en (lief!) deze informatie delen. Coosto bijvoorbeeld. Super handig.

Let wel op. Wat we deze maand online doen, kan volgend kwartaal weer helemaal anders zijn. Check dus af en toe of je nog goed zit.

Stap 5 Contentkalender; Aan de slag!

Je hebt nu over de belangrijkste zaken nagedacht en kunt aan de slag! 

Bij stap 4 gaf ik al een voorzet op controle houden, maar blijf dit doen. Kijk wat er gebeurt met je content.

Welke posts zijn populair, welke blijven qua likes & reacties achter. En kun je er achter komen waar dit aan ligt. Is het moment niet goed, het kanaal, of was de inhoud niet interessant.

Kijk naar de resultaten en leer hiervan. Op deze manier worden je communicatie-uitingen steeds beter

Tip!

Laat de statistieken ook terugkomen in je contentkalender. Zo heb je alle informatie op één plek

Zijn er stappen waar jij tegenop ziet?

Laat het even weten! Ik help je graag.

Laura

Laura

Een mooie website boordevol professionaliteit én persoonlijkheid !

MENU

Neem contact op

Binnenkort beschikbaar!

Website in één dag

Op dit moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen om te starten met “websites in één dag”.

Ben jij geïnteresseerd?
Super, want ik ben op zoek naar testcases. In ruil voor feedback op het proces, krijg jij een mooie korting!

Waarom wachten?

Neem contact met me op

Laat je gegevens achter in onderstaand formulier en ik laat snel van me horen

Ik wil een nieuwe website!
Heb jij al een website?
Waar kan ik je mee helpen?