Veel ondernemers zijn niet dagelijks met hun eigen website bezig. En laten we eerlijk zijn, tenzij je een webshop hebt, hoeft dit ook niet. Je moet kunnen vertrouwen op je hosting & CMS die ervoor zorgen dat je website in de lucht blijft. En het is niet nodig om dagelijks je teksten aan te passen of foto’s te veranderen.

Het gevaar hieraan is, is dat je té weinig betrokken bent bij de inhoud. Weet jij bijvoorbeeld nog precies hoe oud je websteksten zijn en wat er precies in staat?

Webteksten van een paar jaar oud zijn inmiddels achterhaald

De kans is groot dat jouw webteksten al een paar jaar geleden geschreven zijn. Dit terwijl er online veel verandert. Veel én snel! Voor je het weet is de inrichting van je webteksten achterhaald.

Voor wie heb jij je teksten geschreven?

Voor wie heb jij je webteksten bijvoorbeeld geschreven? Voor Google, of je (potentiele) bezoekers? Wat mij betreft is maar 1 goed antwoord op deze vraag.

Juist, je bezoekers!

Het antwoord op deze vraag moet vandaag de dag écht bezoekers zijn.
Ik hoor je nu denken

Ja maar, vroeger…

-

En dat klopt. Nog niet zo heel lang geleden schreven we onze teksten meer voor Google. Door focuswoorden vaak terug te laten komen bepaalde Google de relevantie van een tekst. Hierdoor kreeg je als ‘Googeler’ suggesties van Google die vaak wel het antwoord op je vraag bevatte, maar je moest je wel door slecht te lezen teksten heen worstelen om dit antwoord te vinden.

Zo schrijf je waardevolle webteksten!

Stop met het volstoppen van je teksten met zoekwoorden

Wees eens eerlijk. Lees je zelf liever een goed geschreven tekst, of een tekst waar op ieder mogelijk plekje weer een zoekwoord in een zin is gepropt.

Echt waar, dit komt het leesgemak niet te goede.
Het doel van je webtekst kan varieren. Misschien is dat alleen het delen van een leuk verhaal, maar het kan ook zijn dat je een product of dienst wil verkopen.

Beantwoord de zoekvraag duidelijk & efficient

Feit is dat een bezoeker op je website terecht is gekomen, al dan niet via een zoekopdracht bij een zoekmachine. Wat die zoekvraag ook was, er moet een behoefte worden ingevuld. Aan jou de taak om dit zo goed mogelijk te doen. Een vraag beantwoorden of een probleem oplossen doe je nooit met vage, onsamenhangende verhalen. Dit doe je duidelijk & efficient. Dat moeten je webteksten dus ook zijn.

Schrijf je tekst niet voor Google

Bij Google hebben ze niet stil gesleten. De laatste jaren is de zoekmachine een stuk slimmer geworden. Zo herkent hij tegenwoordig ook resultaten waarbij:
– Dezelfde zoekwoorden in een andere volgorde
– Vergelijkbare woorden met dezelfde betekenis
– Typefouten
– En kun je zonder problemen een hele zin typen als zoekopdracht.

Kun je zelf een goede webtekst schrijven?

Zeker weten!

Ieder zijn vak. Zo mag je van een tekstschrijver verwachten dat het goede webteksten kan schrijven.
Maar, dit betekent niet dat jij het niet kunt.

In mijn ogen is iedereen in staat sterke webteksten te schrijven, als je de juiste stappen maar kent.

En die ken je nu! Aan de slag dus.

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Ja / Nee