Wat is de ideale lengte voor webteksten?

Een veelgestelde vraag. En een vraag waar geen eenduidig antwoord voor is. Of eigenlijk wel. Dé ideale lengte bestaat namelijk niet.

Maar hoe bepaal je dán de lengte van je webteksten?

Zo lang is de perfecte webtekst

Wat mij betreft schrijf je altijd

Zo kort mogelijk, maar niet korter.

Bezoekers van je website zijn op zoek naar informatie, of zoek naar een oplossing, op zoek naar een dienst of op zoek naar een product. Wat het ook is, ze willen zo snel & makkelijk mogelijk vinden wat ze zoeken.

De ideale lengte webtekst bestaat niet

De ideale lengte bestaat niet, omdat er ontelbaar veel verschillende zoekvragen zijn om te beantwoorden. Jij gaat ervoor zorgen dat de zoekvraag zo goed mogelijk beantwoord wordt. Soms is dit in 50 woorden, soms in 5000 woorden. Zolang je geen informatie weglaat én dubbele informatie voorkomt, is er geen regel die dicteert hoeveel woorden je hiervoor moet gebruiken. Maar online zijn mensen ongeduldig en snel afgeleid. Duurt het te lang voordat ze vinden wat ze zoeken, zijn ze zo weer vertrokken. Daarom zo kort mogelijk.

De ideale opbouw van een webtekst

Als jij vasthoudt aan de volgende stelregels bij het opbouwen van je webteksten, zullen je bezoekers je dankbaar zijn.

Zo ziet de indeling van je webteksten eruit

Een goed opgebouwde webtekst ziet er uiteindelijk als volgt uit:

Aan de hand van deze indeling vertel je je hele verhaal. Dit is natuurlijk niet helemaal in steen gegoten, maar is wel een visuele weergave van wat fijn leest vanaf een beeldscherm. 

TITEL
Inleidende paragraaf – ca. 60 woorden 

KOP 
Alinea 1 – circa 60 woorden
Subkop
Alinea 2 – Circa 60 woorden

KOP 
Alinea 3 – circa 60 woorden
Subkop
Alinea 4 – Circa 60 woorden

Conclusie/samenvatting
Alinea 5 – Circa 60 woorden

Waarom zijn subkoppen zo belangrijk?

Nu hoor ik je denken, geef je me nu toch een restrictie op het aantal woorden? Ja zeker! Probeer met subkoppen per iedere 50 á 75 woorden aan te geven waar de alinea overgaat. Zo maak je het voor je bezoekers mogelijk om een pagina te scannen en toch precies te weten waar de tekst over gaat. Grijp de aandacht met je (sub)koppen en een aantrekkelijk uiterlijk en ze zullen gegarandeerd je tekst gaan lezen.

Wanneer is een webtekst aantrekkelijk?

Wat is precies een aantrekkelijke webtekst? Een webtekst die makkelijk te lezen is, is aantrekkelijk.

Zorg voor een goede opbouw van je webteksten

Geen ideale lengte dus. De opbouw van je teksten is daarentegen essentieel om je lezers blij te maken. Beantwoord snel, liefst in de eerste alinea, de zoekvraag. Ga daarna dieper in op het hoe en waarom. Met de kennis dat bezoekers een webpagina eerst scannen om te bepalen of ze hier vinden wat ze zoeken, moet jij ervoor zorgen dat de antwoorden snel & makkelijk te vinden zijn.

Maar let op!

Kwaliteit boven kwantiteit, ook bij het schrijven van websteksten. Dus: Staar je niet blind op deze richtlijnen. Bijvoorbeeld: Als jij in 1 alinea van 100 woorden een heel goed antwoord kan geven, verkies dat dan boven twee alinea’s met gekunstelde subkoppen. Daar doe je je lezers namelijk een groter plezier mee!

Vergeet de CALL TO ACTION niet

Elke tekst heeft een doel. Vergeet die niet uit te lichten en maak het supermakkelijk om deze ook uit te voeren. Zonder afleiding.

Foto van #ljkuipers

#ljkuipers

Binnenkort beschikbaar!

Website in één dag

Op dit moment ben ik druk bezig met de voorbereidingen om te starten met “websites in één dag”.

Ben jij geïnteresseerd?
Super, want ik ben op zoek naar testcases. In ruil voor feedback op het proces, krijg jij een mooie korting!

Waarom wachten?

Neem contact met me op

Laat je gegevens achter in onderstaand formulier en ik laat snel van me horen

Ik wil een nieuwe website!
Heb jij al een website?
Waar kan ik je mee helpen?

Een mooie website boordevol professionaliteit én persoonlijkheid !

MENU

Neem contact op